Online shoppen in het buitenland, een goed idee?

Antwerpen, Parijs, Londen…..dit zijn de echte droomplekjes als het aan komt op shoppen. Toch lijken deze shoppingsteden steeds meer van de troon gestoten te worden door de online shopwereld, wat in verhouding daartoe natuurlijk een shoppingparadijs is! Online shoppen is hipper, veiliger, goedkoper, vlotter,….. het fysiek shoppen lijkt op geen enkel punt meer de online variant te kunnen verslaan. Maar kloppen deze vooropgestelde beloftes eigenlijk wel? In het dossier ‘Online shoppen’ behandel ik elke week een van de cruciale vragen rond online shoppen.  Lees even mee en wordt een echte expert zowel off- als online!

Online shoppen in het buitenland, een goed idee?

Een van de grootste troeven van online shoppen is dat je heel gemakkelijk een shoptripje over de grenzen kunt maken. Bovendien zou het winkelen over de grenzen heen ook bevorderlijk zijn zowel voor de consument alsook voor de winkelier.

Ten eerste heeft dat te maken met de lagere prijzen. Volgens onderzoek van de EU zouden de prijzen voor vergelijkbare producten gemiddeld 7% lager liggen als je ze online in het buitenland koopt mét transportkosten inbegrepen.  Een tweede doorslaggevende factor is het online aanbod. Als we alleen nog maar spreken over de EU kunnen we stellen dat het online aanbod van de EU 16 keer groter is dan het offline aanbod van een individueel land.

Uiteraard klinkt dit verhaaltje vrij schadelijk voor de online verkopers in eigen land, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Aangezien het online EU aanbod zo groot is, spelen buitenlandse webshops die ook in ons land actief zijn, vooral in op die producten die net niet op de Belgische markt te verkrijgen zijn, waardoor dit op zich ook niet zo schadelijk is voor de eigen economie.

Ondanks deze sterke punten wagen weinig mensen zich aan deze online aankopen in het buitenland. In 2011 had slechts 10% van de Europeanen een aankoop in het buitenland gewaagd, terwijl 46% in eigen land online aankopen deed. Wanneer de Belgen dan toch de stap wagen, kiezen ze vooral voor Nederlandse, Franse en Duitse webshops, wat natuurlijk te verklaren valt door de taal.

buitenland1

Het klinkt vrij ironisch, maar de webshops zelf spelen een belangrijke rol in het tegenhouden van buitenlandse aankopen. Slechts een kwart van de online webshops laat buitenlandse consumenten toe. Dit heeft uiteenlopende redenen zoals een gebrek aan vraag aan het product in het buitenland, de hoge kosten om die grote markt te bespelen, praktische problemen zoals problemen met de distributie…

Daar bovenop komen ook nog eens de twijfels van de Europese consumenten zelf. Een derde van hen heeft namelijk met angsten te kampen om een aankoop over de grenzen te doen. Bovendien zijn consumenten zich meestal ook sterk bewust van de vele namaakproducten die in het buitenland verkocht worden. Meestal kun je met een alerte blik deze nepwinkels er wel uit halen zoals wanneer de prijzen opvallend laag zijn en de shop online een slechte reputatie blijkt te hebben. Toch is een beetje vertrouwen in de buitenlandse webshops blijkbaar wel op zijn plaats. Onder de enkelingen die zich wel al aan een dergelijke aankoop waagden, heerst er tevredenheid en vertrouwen.

buitenland2

Misschien vind je dit ook interessant

2 reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.